Scholen en ondernemers werken samen aan techniek

Het is donderdagmorgen acht uur. Het schoolplein van OBS De Vlonder in Hattem ligt er nog verlaten bij. Dat is binnen een half uur anders. Dan spelen, springen en dartelen hier veel kinderen voordat hun lessen beginnen. Binnen staan twee dozen met hagelnieuwe 3D-printers te wachten om uitgepakt en in elkaar gezet te worden. Want het openbaar onderwijs in Hattem gaat, vanuit Expeditie Regio Zwolle, van start met 3Dkanjers. Over het hoe, wat en waarom hiervan, praten we met de verschillende betrokken partijen.

Swipe om alle foto's te bekijken!

Wat houdt het 3Dkanjers project in?
Jos Kok, initiatiefnemer van 3Dkanjers steekt van wal: “We zijn ongeveer vijf jaar geleden met 3Dkanjers gestart vanuit de wens om kinderen, in vooral het basisonderwijs, enthousiast te maken voor techniek en wetenschap. We hebben daarbij gekozen voor de 3D-printer als middel, omdat het een instrument van de toekomst is dat je al steeds meer tegenkomt. Bij kinderen roept de 3D-printer direct veel vragen op, ze willen weten wat je ermee kunt en ze gaan direct aan het experimenteren. Verder biedt de 3D-printer veel mogelijkheden om in het onderwijs invulling te geven aan de 21e eeuwse vaardigheden, zoals kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen en ict-basisvaardigheden. Daarmee zijn kinderen in staat om in de moderne maatschappij snel te schakelen. Mooi aan het project hier in Hattem is, dat hier ook een ondernemer bij betrokken is waardoor de kinderen ook ondernemend leren. Om te ondernemen moet je creatief zijn, doorzettingsvermogen hebben en kunnen samenwerken. Dat zijn belangrijke vaardigheden waarmee we niet te lang moeten wachten om het kinderen te leren.

 

Waarom is het openbaar onderwijs in Hattem gestart met 3Dkanjers?
“Als school zetten we ons dagelijks in om veel kennis over te dragen aan de kinderen, maar we willen ze ook graag leren om onderzoekend te leren, nieuwsgierig te zijn, te experimenteren en durf en lef te hebben. En dat kan heel mooi met dit project”, legt Conny Wencker, directeur van OBS De Vlonder en Het Palet gedreven uit. “Maar het is voor scholen ook best een veelomvattend project. Daarom zijn we heel blij dat we dit project, via Expeditie Regio Zwolle, in samenwerking met een ondernemer kunnen doen. Daarnaast is de leerkracht in dit project ook heel belangrijk. Gelukkig hebben wij Saskia, die affiniteit heeft met robotica en programmeren en daarin een masteropleiding heeft gedaan. Zij is niet bang om hiermee aan de slag te gaan, is enthousiast en kan dit ook goed overbrengen op de kinderen. Zelf zou ik denken; ‘help, laat die doos maar dicht’, roept ze lachend en ze krijgt bijval.

Hoe werkt het 3Dkanjers project?
Er wordt niet ‘zomaar’ een 3D-printer op school neergezet waar ze zich maar mee moeten zien te redden. In het 3Dkanjers project bouwen de leerlingen zelf de 3D-printer. Daarmee wordt het letterlijk een instrument van en voor de leerlingen. Voor het bouwen en gebruiken van de printer is er les- en ondersteuningsmateriaal en vanuit 3Dkanjers krijgt de school ook een coach die ze begeleidt. Er wordt alles aan gedaan om het project te laten slagen en de kinderen een stap verder te brengen in hun ontwikkeling. In Hattem staan de printers nog in de doos en leerkracht Saskia Paauw heeft er zichtbaar zin in om er mee aan de slag te gaan.

“Natuurlijk heb ik het er al met de klas over gehad en ze zijn super enthousiast. Ze kunnen niet wachten tot die printer uit de doos gehaald gaat worden en we kunnen beginnen. Het is bijna magisch om bij de printer te wachten en te kijken wat er uitkomt. Ze hebben al allerlei ideeën over wat ze willen gaan maken. Bij het zien van mijn 3D-geprinte sieraden, reageren ze enthousiast; ‘oh juf, straks kunnen we zelf ook sieraden maken’. Locatieleider Evelyn Bredewoud vult aan: “Hoe mooi is het dat we heel jonge kinderen nu met techniek in aanraking kunnen laten komen, op een moment dat ze nog niet denken dat techniek voor jongetjes is en niet voor meisjes. We hopen dan ook dat het effect is, dat ‘techniek’ straks voor hen allebei een logische keuze kan zijn.”

Wat is de toegevoegde waarde voor de ondernemer?
In Hattem is Frans Tollenaar van Tollenaar Industries uit Zwolle betrokken bij het 3Dkanjers project. Hij werd hiervoor benaderd door Duran Vonck, relatiemanager groot zakelijk van de Rabobank en betrokken bij Expeditie Regio Zwolle. “Toen Duran me over dit project belde, was ik direct enthousiast. Het is een fantastisch programma waarin ieder talent tot zijn recht komt. Dat, in combinatie met scholen met een visie en een enthousiaste leerkracht die hier duidelijk mee overweg kan, maakte het voor mij makkelijk om te zeggen; ‘we helpen jullie een stukje mee’, vertelt Frans beslist en tegelijkertijd wat bescheiden. “Ik vind dat ondernemers een belangrijke maatschappelijke rol hebben om bij te dragen aan het onderwijs. Zeker als het gaat om techniek-onderwijs. Deze component is in het onderwijs te weinig aanwezig, terwijl techniek en technologie de komende jaren steeds belangrijker wordt. Veel jongens en meisjes op de basisschool zijn waanzinnig leergierig en nieuwsgierig en die fase moet je niet missen. Als je ze op de basisschool al kennis laat maken met de techniek, geef je ze veel toekomstperspectief.”

Hoe zit die samenwerking met Expeditie Regio Zwolle?
Expeditie Regio Zwolle is een platform, opgezet door Rabobank IJsseldelta, dat zich inzet voor een bloeiende, economisch sterke en sociaal krachtige regio. Vanuit drie expedities wordt onder andere gewerkt aan een regio waar jongeren zich kunnen ontwikkelen en willen blijven wonen. “De expeditie ‘Technologische innovaties’ heeft gekozen voor het project ‘3D in de klas’ omdat er in de regio veel behoefte is aan technisch personeel. Door kinderen op school al vroeg met techniek in aanraking te brengen en de school te koppelen aan een onderneming die ze als klas ook kunnen bezoeken, hopen we dat ze makkelijker voor een technische carrière kiezen”, legt Duran Vonck uit. “Rabobank is een netwerkbank die wil verbinden en die klanten en de gemeenschap wil helpen op relevante thema’s. Daarom zoeken we vanuit de Rabobank naar ondernemers in ons netwerk voor wie het 3Dkanjers project interessant kan zijn. Gelukkig zijn er nu al tien bedrijven die meedoen, maar daar kunnen er altijd nog meer bij”, besluit hij lachend.